Onze geschiedenis

1855
Anno 1855 kocht molenaar Edouard Remy een watermolen in de buurt van het Belgische Leuven om rijstkorrels te vermalen tot rijstzetmeel. Dat natuurlijke stijfsel werd toen vaak gebruikt om textiel te verzorgen. Het geeft kleding een perfecte, kreukvrije afwerking en beschermt de textielvezels tegen vuil en slijtage. Aan het begin van de twintigste eeuw was Remy al uitgegroeid tot een wereldtopper in de productie en distributie van rijstzetmeel.
De volgende honderd jaar ontwikkelde het bedrijf twee verschillende branches: industriële toepassingen voor rijstzetmeel en het consumentenmerk Remy, expert in het verzorgen van uw kleding. Dat laatste werd in 2010 overgenomen door de familie Claes en vennoten. Hun doel? Het lokale erfgoedmerk in textielverzorging nieuw leven inblazen.

1887
Lijnolie, geperst uit de lijnzaden van de vlasbloem, bevatten specifieke eigenschappen voor héél uiteenlopende toepassingen, van voeding en verf tot zeep en schoonmaakmiddelen. Die veelzijdigheid gaf molenaar, Gustave Vandeputte, in 1887 het idee om lijnzaad te persen in zijn windmolen in het zuidwesten van Vlaanderen.
Gustave en de volgende generaties bouwden het familiebedrijf op 135 jaar tijd uit tot een grote speler met wereldwijd bereik. Vandaag is Vandeputte Group een gevestigde waarde in de ontwikkeling en productie van private label vloeibare was- en reinigingsmiddelen, oleo-chemie en oliederivaten. Maar bovenal is het bedrijf een wereldtopper als het gaat over duurzaam schoonmaken.

1946
In 1946 richtte Jules Robert Christeyns vlakbij Gent een zeepfabriek op. Al van bij het begin ontwikkelde en produceerde hij zeep en wasmiddelen voor de professionele wasserij- en schoonmaaksector in België. De volgende 40 jaar bleef Christeyns gestaag groeien. Een proces dat na de overname in 1989 door de familie Bostoen werd verdergezet. Het is het beginpunt van een wereldwijde expansie van het bedrijf die ook vandaag nog voortduurt.

2012 tot nu
De families Bostoen, Claes en Vandeputte sloegen in 2012 de handen in elkaar om Peritus Brands NV op te richten. Het sales- en marketingbedrijf is nu de thuishaven voor de consumentenmerken van elke familie: Blan, Remy en Mousse de Lin. Peritus, Latijn voor expert, vertegenwoordigt een sterk gamma van Belgische huishoud- en verzorgingsproducten die het dagelijkse leven van moderne gezinnen gemakkelijker, beter, duurzamer en betaalbaarder maken. Anno 2021 blijven we ons aanbod uitbreiden, met een focus op innovatie en duurzaamheid.